Waarom ik zo'n fan ben van personal branding

Hoe mijn authentieke zelf zijn mij meer klanten opleverde

Toen ik een tweetal jaar geleden de eerste stappen zette in de ondernemerswereld, was personal branding voor mij een begrip dat het in Keulen deed donderen. ‘Ik ben fotograaf’, dacht ik, ‘Als mensen mijn foto’s goed vinden zullen ze mij toch wel willen boeken?’.


Insert PEEEEUT buzzer sound. Niet dus. Het is – verbazend genoeg – mijn eigen introverte persoonlijkheid en visie die mijn klanten voornamelijk overtuigde. Foto’s van mezelf met eerlijke captions: hoe ik ondernemen zie, dat ik liever thuisblijf op een vrijdagavond, dat ik een hele zware depressie heb gehad en nu mijn passie volg, …


Van allround fotograaf naar personal branding fotograaf

Stilaan begon ik daar meer mee te spelen en dit ook op te nemen in mijn aanbod. Want als personal branding mij zo goed hielp, dan zou dat voor anderen toch ook het geval moeten zijn?


Het belangrijkste inzicht dat dit mij gegeven heeft, is dat mensen je niet volgen voor wat je doet, maar voor wie je bent. Er kan iemand achter de hoek exact hetzelfde aanbieden voor exact dezelfde prijs (of zelfs goedkoper), maar als jouw persoonlijkheid iemand meer aanspreekt zullen ze sneller geneigd zijn om voor jou te kiezen.


En dat vind ik zo heerlijk: hoe ik met 100% mezelf te zijn, mijn business kan doen groeien.



Het persoonlijke in personal branding

‘Maar daarop zit toch niemand te wachten?’, is een gedachte die heel vaak door mijn hoofd is gegaan en nog heel vaak gaat als ik op het punt sta iets persoonlijk over mezelf te delen. Dan houd ik me voor dat mensen beslissen op gevoel en dan nog het meest op het gevoel van herkenning. Als jij iets zegt waar zij zich in kunnen vinden of aan kunnen spiegelen, zullen ze je gemakkelijker onthouden.


En dat element probeer ik ook altijd in mijn shoots te steken: maak het persoonlijk. Ga jij altijd verse bloemen halen voor op je bureau? Zie dan dat die er bij je shoot ook zijn. Ontspan jij graag in de zetel met een glaasje wijn? Dan zullen we dat ook vastleggen. Ligt de hond altijd aan je voeten als je zit te werken? Beste foto van heel de shoot! Het zijn de kleine dingen die jou maken tot wie je bent die jou er zullen doen uitspringen bij andere mensen. Dus omarm ze en speel ze uit.


En nog het allerleukste pluspunt van je authentieke zelf zijn online? Connectie met gelijkgezinde zielen. Want hoe meer jij jezelf blootgeeft, hoe meer je de klanten en mensen zult aantrekken die zich herkennen in jou.





Bye bye comfort zone

Don’t get me wrong, ik ben serieus uit mijn comfort zone moeten komen om mijn gezicht zo vaak online te tonen. Want ook al ben ik fotograaf, zélf voor de lens staan is een serieuze uitdaging. En mijn ziel blootleggen, terwijl ik eerder geneigd ben om die mooi te beschermen voor de buitenwereld? Brrr, amai, dat heeft moeite gekost. Maar hoe meer ik het deed, hoe natuurlijker dat begon te voelen en hoe meer ik de vruchten ervan plukte.


Dus als het voor jou ook heel onnatuurlijk voelt om aan personal branding te beginnen doen: I feel you. Maar het werkt dus écht. En begin klein: deel enkele weetjes over jezelf, deel jouw visie over een ondernemersstruggle, zet een van je hobby’s eens in de kijker, plaats een selfie op je stories als je iets wilt aankondigen, … Lelijke selfies van mezelf halen de meeste views op stories, oeps. En ohja, heb er vooral plezier mee!


Good luck!


Liefs,


Sacha